سفارش تبلیغ
صبا ویژن
وبلاگ شـــاقــــول
منوی اصلی
مطالب پیشین
وصیت شهدا
وصیت شهدا
لینک دوستان

ویرایش
آمار وبلاگ
  • بازدید امروز : 246
  • بازدید دیروز : 73
  • کل بازدید : 802095
  • تعداد کل یاد داشت ها : 274
  • آخرین بازدید : 103/9/2    ساعت : 9:11 ص
درباره
ISAR[7]

کاری جز وبـــــگـــــردی ندارم وکاری جز کپی وپیست کردن بلد نیستم یعنی هنری دیگری ندارم انشاالله خدا از بنده گنه کار قبول کند شاید جنگ خاتمه یافته باشد اما مبارزه هرگز پایان نخواهد یافت این غفلتی که من و تورا در خود گرفته است ظلمت قیامت است. شهیدسید مرتضی آوینی تنها ره سعادت ایمان جهاد شهادت

ویرایش
جستجو


آرشیو مطالب
صفحات مجزا
پیوندهای روزانه
لوگوی دوستان
کاربردی
ابر برچسب ها
امام خامنه ای ، وبلاگ شـــاقــــول ، بسیج ، آمریکا ، khamenei ، خامنه ای ، سپاه ، شاقول ، کاشمر ، شهادت ، فیس بوک ، هدفمندی یارانه‌ها ، ظهور ، صانعی ، بسیجی ، اینترنت ، امام خمینی ، آقا ، اسرائیل ، احمدی نژاد ، letter4u ، pdf ، 9دی ، امام ، امام خامنه‌ای ، رمضان ، خباز ، شهید ، عاشورا ، مذهب ، ولایت فقیه ، یعقوبی کاشمر ، کد ، هسته ای ، قرآن ، قرائتی ، قران ، قشقایی ، قلهک ، قوژد ، قوه‌ی قضائیه ، کاشمر ، کاشمری ها ، گرداب ، گرداب مقام معظم رهبری ، گوگل ، لایک ، لطیفه هایی ائمه اطهار ، لیبی ، مءالعه ، مجتبی رمضانی ، مجموعه ادامه دارد هنوز ، محمدعلی باب ، محمود احمدی نژاد رفت ، مختارات ، هلال احمر ، هلباوی ، هواپیمای جاسوسی ، هیئت فرهنگی مذهبی شهداءگمنام کاشمر ، و وحدت ، وبلاگ ، وبلاگ اسکالپل ، فیس پوک ، فیسبوک ، قاهر 313 ، قذافی ، شهدا ، شهداءگمنام کاشمر ، شهری ، شهریاری ، کرمانشاه ، کروبی ، کمک ، کارزار فرهنگی ، ظهور نزدیک ، وبلاگ گلواژه ، وبلاگنویس ، وزیر اطلاعات ، ولایت ، مراسم الذکری الثانیة و العشرین لرحیل الإمام الخمینی (رض) ، مردم سومالی ، مردمی فیلم ، مسجد امام حسن مجتبی ، مشارکت ، مشهد ، مصباح یزدی ، مصر ، مصطفی احمدی روشن ، مصطفی قریشی ، مصلحی ، معجزه قرآن ، مقام معظم رهبری ، مقدم ، منشور انتخاب اصلح ، مهاجرانی ، مهار نشده ، مهارنشده ، مهدی کروبی ، مهندس موسوی ، مهندس میرحسین موسوی ، موج وبلاگی ، موسوی ، موسوی و کروبی ، مومن نسب ، میر حسین موسوی ، مکتب ایرانی ، نامشروع ، ناو ، نسکافه ، نطاهی به تالریخ جهان ، نظام اسلامی ، نفس ، نماینده کاشمر ، نمودار انتخابات ، نوه امام ، نیویورک تایمز ، عراق ، عرب ، عفاف ، علی اکبر ولایتی ، علی محمدی ، علیرضاکارگر ، غدیر ، فتنه ، فتنه انگیز ، فتیان ، فرانسوا میتران ، فرزندان عاشورا ، فرعون ، فرمان دهم ، فضای سایبری ، فعالان سایبری ، فقاهت ، فقر ، فلسطین ، شهید برونسی ، شهید دکتر داریوش رضایی نژاد ، شهید محمود کاوه ، شهید کاوه ، شهیدآیت ، شهیدان ، شورای عالی ، شیخ صانعی ، صدام ، صفحه دفتر مقام معظم رهبری ، ضابط بسیجی ، طائب ، طراحی جنگنده ، طلبه ، طلبه بسیجی ، خبرگان رهبری ، خداوند ، خلیج فارس ، خمینی ، خیبر ، داداشی ، دادستان کاشمر ، داریوش رضایی نژاد ، دانشجویان وارد باغ قلهک شدند ، دانشگاه ، دانشمند هسته ای ، دانشمندهسته ای ، درآمد ، دسته اینترنت ، دولابی ، دید دیگر ، دکترروحانی ، رامین ، رژیم صهیونیستی ، رضایی نژاد ، رهبر ، رهبر معظم انقلاب ، رهبری ، روح الله مؤمن نسب ، روح الله مومن نسب ، روز قدس ، زن ، زندگی دوباره ، ژاپن ، ساختمان پزشکان ، سالگرد امام ، سانسور ، شایعات ، شرایط بدروخیبر ، ستاره کردستان ، سرباز انگلیسی زن ، سیاست ، سید حسن خمینی ، سیدعلی خامنه‌ای ، سیدمرتضی ، بسیجیان ، بلوکیان ، بلوکیان ، بی بی سی ، بیانیه ، بیداری اسلامی ، بیلبورد ، پرچم ، پرسش از علما ، پروفسور موریس بوکای ، پژاک ، پیشواز ، پیشواز های ، تاریخی ، تجاوز ، تجهیزات ، تحریف در احادیث ، تحریم اقتصادی ، تحول ‌و ارتقاء‌ علوم‌ انسانی ، ترور ، تقوا ، تمسخر آمیز ، تهران ، توصیه‌هایی اخلاقی شب قدر ، جانباز قطع نخاعی ، جایگاه زن ، جریان انحرافی ، جشنواره عمار ، جلیلی ، جنبش وال استریت ، جنگ آمریکا با ایران ، جنگ نرم ، جهاد اقتصادی ، جواهرلعل نهرو ، حجاب ، حجازی ، حجت السلام احمد پناهیان ، حدیث پیامبر ، حرکت علمی ایران ، حرم رضوی ، حسن‌زاده‌آملی ، حسین زمان ، حضرت آیت‌الله خامنه‌ای ، حقوق بشر ، حقوق بی بشر ، حول الصحوة الإسلامیة ، حکیم ، A los estudiantes en general de Europa y Norte América ، Ai giovani europei e nord americani ، America ، Ballerina vulgar ، english ، F313 ایران ، for spanish ، French Prime Minister ، imam ، imam Aux jeunes d'Europe et d'Amérique du Nord(letter4u or franc ، iranian ، islamic ، Islamic Ummah ، Israel Khamenei ، italian ، Italian minister ، JPG ، rقوه قضائیه ، Story of a woman murderer ، Supreme ، Supreme Leader Visits Imam Khomeini's Shrine ، To the Youth in Europe and North America{letter english) ، tفارسی1 ، USA ، weapons ، wwwچگونه متولد شد ، آثار شهید آوینی ، آرکیو- 170 ، آرمانم ، Moral decline ، Leader's ، «اینستاگرام» ، «واتس اَپ» سلاح‌های دشمن ، 10 thousand and ، 13آبان ، 99999 بانک ملی ، اختلافات ، ارتش ، اژه ای ، استاد شهریار ، استادخامنه ای ، استارس ، استغفار ، استفاده پیامبر از خلیج فارس ، استفتاءبرای بلاگرها ، استکبار ، اسلام‌ستیزی امریکا ، اسماعیل نیا ، افسران ، اقیانوسک نجس ، الإمام الخامنئی ، آیت الله العظمی مکارم ، ابوالفضل ، احمدی روشن ، آمر به معروف ، امام خامنه ای, انقلاب اسلامی در فضای مجازی ، بایدها و نبایدهای اینت ، بحر فارس ، بدر ، امام رضا ، امام موسی صدر ، امام هادی(ع) ، امنینت کشور ،
ارسال شده در پنج شنبه 90/1/11 ساعت 10:49 ع توسط ISAR
آن امتحانی که منظور حضرت بود چی بود ؟
همین سئوال شما را من از آقای ناصری پرسیدم. ایشان گفتند که اتفاقا من هم از شیخ پرسیدم امتحان دادید؟ گفت: بله! گفتم: قبول شدید؟ گفت: نه! ولی توضیح نداد که آن دو امتحان چه بوده.
 
پس ما قبل از ظهور امتحانات سختی را باید پس دهیم . یعنی حتی سخت تر از فتنه سال قبل؟
ببینید با یک خاطره دیگر که خودم از آقای بهجت شنیدم جوابتان را می دهم. تابستان حدود 23 سال قبل بود که یکی از علمای بزرگ از دنیا رفت. ما حدود پانزده نفر بودیم که می رفتیم درس آیت الله بهجت. آیت الله مصباح هم به بنده توصیه کرده بود که پای درس ایشان زودتر بروید و دیرتر بیایید بیرون تا غیر از درس، از آقای بهجت بهره های دیگر هم ببرید. آن روز یادم هست درس که تمام شد ایشان با یک حالت خاصی فرمودند که نمی دانم آقایان خبر دارند یا نه ولی خوب است که توجه داشته باشید. آیت الله بهجت به ما فرمودند که یکی از دوستان لبنانی من که تشرف خدمت حضرت دارد آمده بود قم و می گفت در تابستان وقتی در محضر آقا در لبنان بودم، ایشان به من فرمودند که فلانی من می خواهم بروم نجف شما هم می آیید؟ دوست لبنانی هم به حضرت گفته بود بله! به یکباره می بیند که در و دیوار و آدمها همه عوض شدند و  متوجه می شود که رسیده اند به نجف! آقا می رسند به در خانه ای یاالله می گویند و وارد می شوند که منزل همان عالمی بوده که تابستان مرحوم شده بود. این دوست لبنانی آیت الله بهجت به ایشان گفته بود که من هم وارد اتاق شدم و پشت در ایستادم و در را بستم. دیدم حضرت با آن عالم بزرگوار صحبت می کنند. من الفاظ را می شنیدم ولی نمی فهمیدم. بعد از حدود نیم یا یک ساعت آقا آمدند بیرون خداحافظی کردند. بعد آقا به من فرمودند که این آقای بزرگوار یک هفته بیشتر زنده نیست و من هم آمده بودم برای خداحافظی. البته ایشان از ما گلایه کرد، چون من به این بنده خدا قول داده بودم که تا در قید حیات هست، ظهور من اتفاق می افتد، اما چه کنم که باز هم به امر الهی در ظهورم تاخیر افتاد! یعنی ببینید بنا بود حدود بیست و چند سال قبل ظهور اتفاق بیافتد ولی باز هم تاخیر افتاد! این اتفاقات می تواند نشانه هایی از ظهور باشد ولی ممکن است به دلیل کمبود ظرفیت ما این امر الهی باز هم تاخیر بیفتد ...
 
چرا حاج آقا چه حادثه ای درآن دوره اتفاق افتاده که ظهور حضرت به گفته آن دوست آیت الله بهجت تاخیر می افتد؟
خب همین موضوع آن چیزی است که ما باید به آن فکر کنیم . امام که امام بود، خدا هم که خداست، دشمنان حضرت هم که همان دشمنان بودند! فقط مشکل از ماست، مقصراصلی خودمان هستیم! البته آیت الله بهجت از آن دوست لبنانی شان پرسیده بودند که من این را برای دیگران هم بگویم که ظهور تأخیر افتاد، فرموده بودند بگو که آقای بهجت هم به ما خبر دادند. این خودش یک نکته ای است که مرحوم سید بن طاووس به فرزندشان در کشف المحجة می گویند که بارها قرار بود آقا بیاید و همه چیز تمام شده بود ولی باز تاخیر افتاد.
 
بالاخره حاج آقای تهرانی الان احساس شما چیه؟ این حوادث را علما مرتبط با ظهور و مقدمه ظهور می دانند یا نه ؟
ببینید من فکر می کنم که یک نفسی دمیده شده ولی یادمون نرود که آن طرف مشکلی ندارد، آقا منتظر ماست ، آیا مردم ظرفیت و اشتیاق این پذیرش را پیدا کرده اند؟
 
الان برخی از فعالان این عرصه از روی دلسوزی ، لوح فشرده ای را درست کرده اند و در این لوحها مشابهت سازی هایی را انجام داده اند و مثلا سید خراسانی یا شعیب بن صالح را بر مصادیقی در زمان تطبیق داده اند، البته با مستندات روایی. شاید خیلی هم این تطبیق بی ربط نباشد ولی بحث بر سر این است که آیا این مشابهت سازیها درست است؟ اصلا این کار وظیفه یک طلبه عادی یا یک موسسه فرهنگی در قم است؟
ببینید به نظر می رسد که این مشابهت سازیها قطعی و یقینی نیست بلکه قابل تأمل است. چون ما که قطع و یقین به این مشابهت سازیها نداریم . آمدیم و بعدا معلوم شد اینطور نیست آن وقت چه می کنیم؟ این کارها هم به شخصیتهای ما و هم به مسأله مهدویت ممکن است خدشه وارد کند. ما باید یقینیات را ترویج کنیم و به برخی از نشانه های ظهور که احتمالی است نباید دامن بزنیم. مثلا می گویند نفس زکیه جناب آیت الله حکیم است که در روایت آمده قبل از ظهور به شهادت می رسد ولی در روایت هست که پانزده روز قبل از ظهور این نفس زکیه به شهادت می رسد. خب الان چند سال است که آیت الله حکیم به شهادت رسیده و ظهور اتفاق نیفتاده! چطور این را توجیه می کنند؟ اهل تحقیق واقعا این را دقت کنند نباید آنچه دوست داریم بشود را با قدری تسامح تطبیق بدهیم به روایات! البته این احادیث هم باید دید که سندش چطوری است و چقدر می تواند قابل اعتماد باشد، چون برخی از آنها قدری ضعف سند و دلالت دارد.
 
یعنی شما این روایاتی که درباره نشانه های برخی از افراد در دوره آخرالزمان آمده را رد می کنید؟
نمی شود راحت رد کرد، نمی شود هم راحت بر هر کس تطبیق داد. من هم نمی خواهم رد کنم ولی می خواهم بگویم نباید به راحتی اینها را به این و آن تطبیق داد. یادم می آید در دوره ای که آقای رحیم صفوی فرمانده سپاه بود می گفتند که رحیم صفوی همان شعیب بن صالح است چون نشانه های که در روایات آمده به ایشان هم می خورد، خب فرمانده سپاه هم بود ولی الان ببینید می گویند احمدی نژاد شعیب بن صالح است! همین نکته نشان می دهد که این مشابهت سازیهای ما می تواند غلط باشد.
 
بالاخره این نشانیها در روایات آمده تا ما آن را با مصادیقی تطبیق بدهیم والا چرا این ویژگیها ذکر شده که شعیب بن صالح با این ویژگی ها در آخر الزمان می شود فرمانده سپاه سید خراسانی. آیا ما وظیفه ای برای این تطبیق نداریم؟
بنده این کار را نمی کنم. بله ممکن است برخی برایشان این نشانه ها و تطبیق کردنها قطعی باشد. ولی این امور را باید به اهلش سپرد تا با درک ظرفیتها و دقت بیشتری به تبیین مسأله بپردازند.
 
 حاج آقا به مردم باید چی گفت؟ وظیفه ما چیست؟ آیا باید در این بازی تطبیقها بیفتیم؟ خط اصلی چیست؟
ببینید این روایات نوعی بشارت است. ما باید تسلیم بیان اهل بیت باشیم و آن هم این است که حضرت حجت قطعا می آید، این آمدن هم نزدیک است. اصلا به ما گفتند که آن را نزدیک بدانید. این حالت باعث می شود که شیعه همیشه در آمادگی باشد و هیچ وقت در حالت یاس و ناامیدی نباشد. در هر حال به نظرم مسلمات و یقینیات را باید قاطع گفت ولی مسائل احتمالی را باید به اهلش واگذار کرد.
البته ما در روایات داریم که قبل از ظهور، بشر به این جمع بندی می‌رسد که همه راههایی که رفته و همه مدلهایی که برای اداره خودش تجربه کرده هیچ کدام کارساز نیست ...
همین الان شما ببینید در غرب به بن بست رسیده اند. در همین کشورهای اسلامی هم که کاملا مشهود است اهل سنت در حال مبارزه با همان اصلی هستند که خودشان پایه گذاری کردند! خب اینها حاکمان خودشان را اولی الامر می دانند ولی الان در مصر، در لیبی، در تونس و همینطور جاهای دیگر در حال مبارزه با اولی الامری هستند که خودشان آن را تراشیده اند! این همان نویدی است که در روایات هم داده شده یعنی بشر در حال رسیدن به این نتیجه است که این راه هایی که رفته غلط است. چند روز قبل که رفته بودیم خدمت علمای قم ، بنده همین موضوع را خدمت آیت الله مکارم شیرازی عرض کردم که آقا به نظر شما با این وضعی که در اهل سنت ایجاد شده و اینها فهمیده اند که این برداشت از اولی الامر غلط است، آیا الان بهترین وقت برای این نیست که ما ولایت را معرفی کنیم. گفتم ماها که نمی توانیم چون می گویند اینها حکومتی هستند، شاید بد نباشد علمای حوزه بویژه مراجع محترم به شکلی در ارتباط با علمای الازهر از طریق مکاتبه یا دیگر راهکارها مسیر را به صراط مستقیم هدایت کنند؟!
 
آیت الله مکارم چه فرمودند ؟
ایشان رفتند تو فکر، بعد گفتند این حرف درستی است. ببینید این حرکتها اگر جهت اصلی خودش را پیدا نکند بعد از مدتی منحرف می شود ...
 
 بالاخره حاج آقای تهرانی ما باید ظهور را نزدیک بدانیم یا نه ؟ بر اساس وعدههایی که علمای ما داده اند، حتی صدای برخی از آنها به صورت کلیپ در موبایلها هم هست که می فرمایند به عمر ماها هم می رسد ...
ببینید من که جوان بودم آمدم قم طلبه شدم بعد با آقای بهجت آشنا شدم، از همان نوزده سالگی ایشان به ما می فرمودند مراقب خودتان باشید مریض نشوید چون ظهور نزدیک است. باور کنید ما همیشه مراقب بودیم می گفتیم شاید همین روزها ظهور اتفاق بیافتد. این آمادگی خیلی مهم است. فکر می‌کنم هر بچه مسلمانی باید نگاه کند ببیند که کجا ایستاده و در هنگام ظهور چه نقشی بعهده دارد. از مردم عادی گرفته تا وکیل و وزیر و رییس جمهور، مهم این است که ما به دنبال نقش خودمان باشیم نه به دنبال نقش حضرت! ایشان که معلوم است خواهد آمد و در چه جایگاهی خواهد بود. ما باید به جایگاه خودمان برسیم.
 
حاج آقای تهرانی حالا که بحث رسید به عالم بزرگی مثل آیت الله العظمی بهجت، بد نیست ما چند خاطره از زبان شما برای دوستانمان داشته باشیم بویژه درباره رابطه آیت الله بهجت با امام و مقام معظم رهبری.  
این خاطره ای را که می گویم از پسر آیت الله بهجت، علی آقا شنیدم. ایشان می گفت که قبل از 15 خرداد سال 42 در طول یک سال شاید حدود سیزده بار حضرت امام و آیت الله بهجت با هم دیدار داشتند. ایشان می گفت که در یک جلسه آن من بودم یادم هست که آیت الله بهجت خیلی انقلابی موضع می گرفت و با امام همراهی می کرد. همان روزهای اول ایشان به حضرت امام فرموده بود که آقا ، شاه باید برود. حتی فرموده بود اینهایی که اطراف شاه هستند دنبال دنیا هستند یکی از اینها را بخواهید تا دنیایش را تامین کنیم و شاه را نابود کند. این را هم به امام فرموده بودند که شما باید چهل نفر را تربیت کنید تا همین که شاه نابود شد، امور را بدهید دست اینها بعد امام فرموده بودند که من چهار نفر هم ندارم. این را می دانید که برخی از بزرگان حوزه در آن روزها فکر می کردند شاه را نمی شود دست زد! اینها به امام می گفتند که شاه بماند او را مدیریت می کنیم ولی بقیه را باید اصلاح کنیم! در حالی که آیت الله بهجت از همان زمان همراه امام بود و می فرمود شاه باید برود. همین نکته درک بالا و تیزبینی انقلابی آیت الله بهجت را نشان می دهد.
 
حاج آقا رابطه حضرت امام با آیت الله بهجت چه جور بود، رابطه مرید و مرادی بود؟
نمی دانم ! ولی یادم هست ما یک جمعی بودیم که در خانه ای حدود بیست و چهار نفر که زیر نظر حضرت آیت الله مصباح درس می خواندیم و برنامه هایمان را دنبال می کردیم. همان روزهای او ورود امام (ره) به قم بود که یکی از دوستان رسیده بود خدمت آیت الله بهجت. ایشان هم فرموده بود برو خانه امام و بگو من می‌خواهم آقای خمینی را ببینم. بعد فرمودند به هیچ کس دیگر هم نگو فقط به خود امام بگو. می گفت آمدم خانه امام و گفتم با آقا کار دارم و یک پیامی هم از یکی از آقایون مراجع دارم. پاسدارها گفتند نمی شود، اصرار کردم تا بالاخره خود حاج احمد آقا آمد بیرون که چی می‌گویید. گفتم من یک پیامی از آیت الله بهجت دارم که باید فقط به خود امام بگویم. رفتم خدمت امام ایشان فرمودند بفرمایید. گفتم از طرف آیت الله بهجت پیامی آورده ام. امام تا اسم آقای بهجت را شنیدند، احترام کردند و خودشان را جمع و جور کردند. بعد فرمودند بفرمایید ایشان ساعت چهار بیایند. آقای بهجت آمدند خدمت امام و بعدها که امام برای پاسخ به این دیدار آمدند منزل آقای بهجت، وقتی بر آقای بهجت وارد شدند نگذاشتند کسی در اتاق بماند حتی آسید احمد آقا را هم گفتند که بروند بیرون ، چفت در را هم بسته بودند و حدود دو ساعت با هم خلوت کردند.
البته ظاهرا حضرت آیت الله بهجت از امام کوچکتر بودند ولی امام خیلی برای ایشان احترام ویژه ای  قائل بودند ...
حاج آقا مصباح می‌فرمودند که من از خود آیت الله شیخ عباس قوچانی که وصی مرحوم آقای قاضی بودند شنیدم که فرمودند آقای بهجت آن وقت که هنوز ریش صورتشان در نیامده بود و یک خط ریشی داشتند - حدود نوزده سالشان بود- از همان موقع دارای موت اختیاری بودند.
 
در خصوص رابطه مقام معظم رهبری با آیت الله بهجت چطور، این رابطه از چه زمانی بود؟
این را باید از آیت الله مصباح بشنویم، چون ایشان رابط بین آیت الله بهجت و حضرت آقا بودند. البته امام (ره) خودشان به حضرت آیت الله خامنه ای فرموده‌ بودند که از آقای بهجت استفاده کنید. ایشان هم نامه‌ای می نویسند می‌دهند به حاج آقای مصباح که این را شما لطف کنید و بدهید به‌ آقای بهجت. البته ظاهرا آن طور که من اطلاع دارم حاج آقا برای ثبت این مکاتبات حساس شرط می‌گذارند که من به شرطی نامه رسانی می‌کنم که نامه را ببینم و نسخه ای هم کپی کنم و نگه دارم! حضرت آقا هم به دلیل علاقه خاصی که به آیت الله مصباح داشتند، قبول می‌کنند. ظاهرا حضرت آقا تقاضای دستورالعمل داشتند که آیت الله مصباح می آوردند و آیت الله بهجت هم در پاسخ در مواقعی خودشان می نوشتند و در مواقعی هم به حاج می فرمودند که این موارد را بنویسید و به ایشان تحویل بدهید. یکبار رهبر انقلاب برای آقای بهجت می نویسند که من این موارد را می دانم و انشاءالله عامل خواهم بود ولی توقعم بیش از این است که آقای بهجت ‌در پاسخ نوشته بودند اینها را عمل کنید، در فرصتی که پیش بیاید دیگر شما برای من نامه ننویسید، من خودم برای شما نامه می‌نویسم. تا این که امام از دنیا رفتند، یادم است ما مشهد بودیم که حاج آقای مصباح برای بیعت با آقا آمده بودند تهران و از آنجا هم  آمدند مشهد. ما خدمتشان رسیدیم و از وضع و اوضاع پرسیدیم. حاج آقا فرمودند که برای بیعت رفته بودم خدمت آقا ولی خدا را شکر دست خالی نرفتم چون آیت الله بهجت یک نامه چهار صفحه ای برای حضرت آقا که تازه رهبر شده بودند، نوشتند که شروع نامه هم این بود که بنده انتصاب حضرتعالی را به سمت مقام ولایت و رهبری تبریک عرض می‌کنم و بعد شروع کرده بودند که حالا دیگر وظایف شما این است. بعد آقا به آیت الله مصباح فرموده بودند که تا حالا  خیلی‌ها از مردم و مسئولین با من بیعت کردند ولی هیچ کدام دلم را آرام نکرد که من در این جایگاه باید باشم یا نه الا این نامه که خیالم را راحت کرد. چون می‌دانم که ایشان اصلا بر مبنایی که دیگران ممکن است بنویسند و حرف بزنند، نمی نویسند وصحبت نمی کنند.
 
حاج آقای تهرانی من می خواهم کمی جهت بحث را عوض کنم. ببینید برخی ها یکی از مهمترین ویژگیهای این دولت یعنی اعتقاد به مهدویت را به عنوان نقطه انحراف و ضعف آن عنوان می کنند. برخی اساسا این ذکر و یاد امام عصر توسط آقای احمدی نژاد را برگرفته از یک جریان انحرافی می دانند. حتی یادم هست برخی از روحانیون شناخته شده وقتی در اولین سال حضور احمدی نژاد در سازمان ملل اسم ائمه معصومین و اهل بیت برده شد، این کار را مسخره می کردند! شما به عنوان استاد اخلاق دولت، این اعتقاد موجود در راس دولت را چطور می بینید؟ اصلا شما در این زمینه گرایشهای منفی می بینید یا نه ؟
ببینید ما یک اعتقاداتی داریم که باید به آن پایبند باشیم. نباید گرایشهای سیاسی ما موجب بشود که بعضی اوقات اعتقادات قطعی خودمان را زیر پا بگذاریم. بنده هم وقتی که در هیئت دولت بحث اخلاق را شروع کردم اولین بحثم این بود که امام عصر(عج) چگونه حکومتی را می‌پسندد تا همانطور باشیم. اگر کسانی اینطور نبوده اند، اشتباه کرده اند، نه آنهایی که تلاش می کنند اینطور باشند یا حداقل حرفش را مطرح می کنند. واقعاً بنده فکر کنم این جهالت محض یک عده ای است که دولت را به این امور متهم می کنند.
 
یعنی آن شکل منفی ای که برخی مطرح می کنند شما به عنوان کسی که در کابینه حضور دارید، رد  می کنید.
ببینید جو وقتی ملتهب باشد و شایعات حاکم باشد، آدم وظیفه اش فرق می‌کند. ما نباید بازی بخوریم بله ما نمی گوییم که آقای احمدی نژاد معصوم است ولی این نسبتهایی که برخی به احمدی نژاد می دهند، واقعا جفاست. این را هم بگویم که بنده در مباحثم در دولت مراعات کسی را نمی کنم حتی به آقای احمدی نژاد هم گفته ام که محمود من می آیم جلسات دولت ولی یادت باشد بنده وعاظ السلاطین نیستم و می‌دانم که شما هم از من توقع وعاظ السلاطین بودن را نداری. من باید یک کسی باشم که بر مبنای موازینی که فهمیدم و می‌دانم بحثی را آماده کنم بیاورم اینجا ...
 
معمولا برای درسهای اخلاق دولت چقدر وقت میگذارید؟
چندین ساعت آماده سازی یک بحث از من وقت می گیرد، تازه بعدش هم این بحث را تایپ می کنم می دهم یکی از علمای معظم می بینند و اگر تذکری داشته باشند می دهند، بعد می برم هیئت دولت و از روی آن طرح بحث می کنم.
 
حاج آقا بحث ما این است که آیا مباحث شما تاثیرگذار هم هست یا فقط یک درس اخلاق کلاسیک است. بویژه که برخی ها تلاش می کنند احمدی نژاد را فردی یک دنده و غیر قابل انعطاف معرفی کنند.
اصلا آقای احمدی نژاد خودش هم گاهی در بحثها وارد می شود و حتی به دوستان هم می گوید که بپرسند. من هم جواب می‌دهم. تاثیرگذار هم هست ...
 
مثالی دارید  ...
همین الان بحث ما در دولت با محتوای صحیفه سجادیه است. دو جلسه گذشته که بحث کردیم یکی در حرمت غیبت بود و بعد انگیزه انسانها از غیبت چیست، یا بحث کردیم که موارد استثنای در غیبت کجاست. خب اینها را دولتمردان ما باید بدانند. این بحثها را مطرح کردم که در احقاق حق مردم و مسلمانها باید حرف زد یا آنجایی که بدعتی رخ دهد چون خداوند بدعت گذار و ساکت در برابر بدعت دین را لعنت کرده. البته طرح این مباحث راحت نیست. بنده هم به توصیه استادم ملاحظه کسی را ندارم آنچه باید بگویم را می گویم، تاثیر هم دارد.
 
حاج آقای تهرانی برای برخی از دوستداران دکتر این دغدغه هست که آیا تقید به علما در دولت کم شده یا نه ؟ یا مثلا مدتی برخی رسانه ها فضا سازی می کنند که دولت نسبت به روحانیت مسأله دارد و اعتقادی ندارد. بینید ما تردید نداریم که این حرفها درست نیست چون این دولت تنها دولتی بوده که دو استاد اخلاق به صورت مرتب در آن حضور دارند، آقای احمدی نژاد تنها رییس جمهوری است که بیشترین دیدارها را با مراجع داشته و تا الان هم بیشترین جلسات عمومی و پرسش و پاسخ را با طلاب در سفرهای استانی داشته ولی باز می خواهیم نظر استاد اخلاق دولت را در باره این شایعات بدانیم؟
یک چیزی را شما به عنوان یک اصل بپذیرید که نباید پیش داوری کرد چون نه منصفانه است و نه عادلانه. اینکه من بگویم این نوع خطرات اصلا نیست، ادعای درستی نیست در مورد خود من هم این خطرات هست، همه ما در معرض برخی از خطرات هستیم، برای چه کسی نیست؟ البته دولت باید نسبت به رهبری احساس تبعیت داشته باشد و این احساس تبعیت را نشان دهد. در همان موضوع معاون اولی، آقای احمدی نژاد در هیئت دولت با یک حرارت عجیبی صحبت کرد که تا به حال خیلی تهمتها به من زدند و من این تهمتها را تحمل کردم ولی دیگر تهمت ولایتمدار نبودن را نمی توانم تحمل کنم. بعلاوه ایشان گفتند من هر هفته با آقا جلسه دارم - بعضی وزرا اون موقع آقای جهرمی را شاهد قرار دادند - که من گاهی از اوقات ساعت دوازده شب تلفن می‌زنم به آقای جهرمی از خواب بلندش می کنم و می گویم که این کار باید فردا صبح انجام بشود و خدا می‌داند که این را به این خاطر می‌گویم که اگر خدای نکرده اتفاقی برایم پیش آمد حرف آقا زمین نماند. البته هر جایی که شما دیدید احمدی نژاد برخلاف ولایت عمل می کند به ایشان بگویید یا به من بگویید تا به ایشان بگویم ولی یادتان باشد که یک طرفه به قاضی نروید بلکه توضیحاتش را هم بشنوید.
 
بعضی از آقایون به خاطر برخی از مواضعشون انتقاداتی را از طرف علما متوجه دولت می کنند به ویژه بعضی از رسانه ها هم به این امور دامن میزنند، خب شما به عنوان استاد اخلاق نسبت به این امور چه واکنشی دارید؟
ببینید من یک حیثیت استاد اخلاقی در دولت دارم از طرفی هم یک بچه مسلمونی هستم که در این نظام فعالیت دارم. بنده برخی از مسائل را در همین قالب درس اخلاقم تذکر می دهم که توضیح دادم ولی برخی از موضوعات را هم به صورت خصوصی گاهی در جلسه دو تا سه ساعته با دکتر مطرح کردم.ایشان هم گوش می‌دهد بعد هم می گویم که من الان از شما جوابی نمی خواهم . از این آدمها هم نیستم که یک چیزی بگویم بعد نگاه ‌کنم که اگر طرف گوش کرد خوشم بیاد اگر نپذیرفت گارد بگیرم. من به عنوان وظیفه شرعی و عقلی ام مطرح می‌کنم شما هم گوش بدهید بعد فکر کنید و عمل کنید. دیدم این خیلی هم تاثیر گذار است. ببینید گاهی اوقات انتقادات و پیشنهادات را با داد و بیداد می خواهیم به تمام عالم بفهمانیم، خب تاثیر ندارد.
 
خب اگر هی خصوصی گفتیم و اثر نکرد بالاخره باید عمومی بگوییم یا نه ؟
بله گاهی اوقات ممکن است طرف در ملا عام یک چیزی را گفته که اشتباه است، باید به او گفت که این اشتباه را اصلاح کن اگر کرد که هیچ ولی اگر نکرد، شما باید برای جلوگیری از انحراف جامعه و برای کمک به خود آن شخص، علناً پاسخ به این اشکال را مطرح کنید. بنده در دولت به عنوان یک معلم اخلاق ضمن مباحث اخلاقی، هر چیزی را که بدانم در دولت اشکال دارد یا مربوط به یکی از وزراست در بحث می آورم و تاثیر هم می‌گذارد. گاهی هم ممکن است بنده در جلسه ای خصوص با یکی از وزرا این بحث را مطرح کنم.
 
البته همین که دولت خودش به فکر این نوع  مراقبت و اصلاح رفتارهاست و توجه می کند، این قیمت دارد و سابقه هم نداشته ...
من در مجلس هم همین روال را با آقای لاریجانی دارم.
 
آقای تهرانی همانطور که می دانید، آیت الله مصباح که مفام معظم رهبری هم از ایشان تجلیلهای ویژه دارد، برای ما یک شاخص در موضعگیریهاست. خب ایشان از همان ابتدا و تا الان کلیت دولت و حتی شخص رییس جمهور را تایید کرده اند در عین حالی که در مواردی هم ایشان انتقاداتی داشته اند ولی توصیه همیشگی ایشان به همه ما حمایت از این دولت بوده. با این همه در مواقع متعددی هم دیده ایم که ایشان خیلی رک و صریح نسبت به برخی افراد و نقطه نظرات آنها مواضعی را اتخاذ کرده اند مثلا ایشان فرمودند که هر کس مکتب ایرانی را دامن بزند، خودی نیست. می خواهم بگویم که در این موارد ما به این نتیجه می رسیم که ظاهرا توصیه های خصوصی نتیجه نداشته که آیت الله مصباح اینطور صریح و شفاف موضع می گیرند، شما چطور این را می بینید؟
ببینید یکی از محاسن‌ حضرت آیت الله مصباح همین است که ایشان هم صریح اند و هم منصف. در این امور دقت دارند و اهل مماشات نیستند. خود حاج آقا با این که در حالت عمومی شان بسیار عاطفی هستند ولی می فرمودند که من برای دفاع از دین خدا عاطفه ندارم!
 
البته حاج آقا در مواردی دفاع رییس جمهور از برخی اطرافیان، برای دوستان ایشان سئوال شده. دشمنان هم که از این موضوع بهره برداری می کنند. واقعا چرا اینطور است؟ شما که نزدیک هستید چطوری میبینید؟
من یک بار به آقای احمدی نژاد گفتم که من یک اشکالی دارم و آن این که احساس می‌کنم گاهی از اوقات شما مطلق گرایی می‌کنید. من به ایشان گفتم بنده معلم اخلاق در کابینه شما هستم، آقای بی ریا هم مشاور شماست. خب آیا دلیلی دارد که اگر من صحبتی کردم و این صحبت هزینه داشت شما بیائید و هزینه آن را بپردازید؟ من باید خودم جواب حرفم را پس بدهم. البته وقتی شخص عاقل و بالغ است، خودش باید از عهده دفاع از خودش بربیاید...
 
یعنی تاثیرش را مهم نمی دانید ...
نه منظورم این نیست. بنده آقای احمدی نژاد را متدین می دانم. وقتی به یک اموری یقین دارد به یقینش عمل می کند شاید اشتباه هم کند ولی وقتی فهمید به آن اشتباه اصرار ندارد خودش را هم معصوم نمی داند.
 
خب حاج آقای تهرانی از این که فرصتی را در اختیار 9 دی قرار دادید تا بتوانیم بخشی از موضوعات مهم را با شما مطرح کنیم تشکر می کنیم. انشاءالله که ما را هم از تذکرات خودتان بی بهره نگذارید.
انشاءالله خدا خیر به شما دهد و 9 دی بتواند جای خالی ای که امروز بچه های متدین در عرصه رسانه حس می کنند را پر کند و در دفاع از ولایت موفق باشد.
9day.ir



برچسب ها : ظهور  ,


مطلب بعدی : « واکنش شدید آیت الله مکارم شیرازی / ظهور نزدیک است »